سبک زندگی قسمت پنجم
نه راهکار مقابله با تحریک در کودکان اوتیسم
- درک و پذیرش تحریک به عنوان یک رفتار عادی:
- تحریک یک اختلال یا مشکل نیست، بلکه یک پاسخ طبیعی به اضافه بار حسی یا سایر چالش هایی است که افراد اوتیستیک با آن مواجه هستند.
- پذیرش و درک تحریک می تواند به کاهش احساس شرم، انگ، یا خجالت مرتبط با آن کمک کند.
- محرک ها و الگوها را شناسایی کنید:
- موقعیتها، فعالیتها یا محرکهایی را که منجر به تحریک میشوند، مشاهده و ثبت کنید.
- به هر الگو یا ترجیحی در انواع رفتارهای تحریک کننده نشان داده شده توجه کنید.
- محیطی امن و راحت فراهم کنید:
- یک محیط آرام و قابل پیش بینی برای کاهش بار حسی ایجاد کنید.
- تجربههای حسی مختلفی مانند اسباببازیهای بافتدار، اشیاء بیحرکت یا وسایل کمک بصری ارائه دهید.
- از تقویت مثبت استفاده کنید:
- از رفتارهای مورد نظر، مانند استفاده از مهارت های ارتباطی مناسب یا درگیر شدن در تعاملات اجتماعی، تمجید و پاداش دهید.
- از تنبیه یا سرزنش به دلیل رفتارهای تحریک آمیز خودداری کنید، زیرا این امر می تواند اضطراب و استرس را تشدید کند.
- تشویق ارتباط:
- به کودکان اوتیستیک بیاموزید که چگونه نیازها و خواسته های خود را به طور موثر بیان کنند.
- از وسایل کمک بصری، مانند تصاویر یا نمادها، برای پشتیبانی از ارتباطات استفاده کنید.
- انتخابات و کنترل پیشنهاد:
- به کودکان اوتیستیک اجازه دهید تا انتخاب کنند و بر فعالیت های روزمره و فعالیت های روزانه خود کنترل داشته باشند.
- مهارت های تصمیم گیری و حل مسئله را تشویق کنید.
- ترکیب تکنیک های یکپارچه سازی حسی:
- از تکنیکهای یکپارچهسازی حسی، مانند فشار عمیق، فشردهسازی مفصل، یا تاب خوردن برای کمک به تنظیم ورودی حسی استفاده کنید.
- برای ایجاد یک طرح ادغام حسی شخصی با یک کاردرمانگر مشورت کنید.
- از راهبردهای آرامش بخش استفاده کنید:
- به کودکان اوتیستیک تکنیکهای آرامبخش، مانند تمرینهای تنفس عمیق، تجسم، یا آرامسازی پیشرونده عضلانی را آموزش دهید.
- مهارت های خودتنظیمی را برای کمک به مدیریت احساسات و کاهش اضطراب تشویق کنید.
- حمایت اجتماعی ارائه دهید:
- تعاملات و روابط اجتماعی را با همسالان و اعضای خانواده تشویق کنید.
- مهارتهای اجتماعی مانند شروع و حفظ مکالمات، خواندن نشانههای غیرکلامی و درک قوانین نانوشته اجتماعی را آموزش دهید.
- به دنبال کمک حرفه ای باشید:
- با یک متخصص مراقبت های بهداشتی واجد شرایط، مانند روانشناس، کاردرمانگر، یا گفتار درمانگر برای رسیدگی به هر گونه مشکل اساسی یا نگرانی مرتبط با تحریک مشورت کنید.
20 نکته برای حمایت از کودکان اوتیستیک با تحریک:
- انواع اسباببازیها و اشیاء فیجت را برای مشغول نگهداشتن دستان خود ارائه دهید.
- از برنامهها و جدولهای زمانی بصری برای کاهش اضطراب و افزایش قابلیت پیشبینی استفاده کنید.
- فضایی آرام و راحت برای آرامش و استراحت فراهم کنید.
- فعالیت بدنی مانند راه رفتن، دویدن یا رقصیدن را تشویق کنید تا انرژی فروخورده را آزاد کنید.
- موسیقی، هنر یا سایر فعالیتهای خلاقانه را برای ارتقای یکپارچگی حسی و بیان خود ترکیب کنید.
- از پتوها یا جلیقه های وزن دار برای ایجاد فشار و راحتی عمیق استفاده کنید.
- فعالیتهای لمسی، مانند خمیر بازی، نقاشی با انگشت، یا شن بازی را برای تحریک حواس ترکیب کنید.
- انواع بافت ها و مواد را برای کاوش ارائه دهید، مانند سطوح ناهموار، صاف یا ناهموار.
- مهارتهای خودتنظیمی مانند استراحت کردن، شناسایی احساسات و حل مسئله را آموزش دهید.
- از وسایل کمک بصری، مانند تصاویر یا نمادها، برای برقراری ارتباط بین نیازها و خواسته ها استفاده کنید.
- ارتباط را از طریق روشهای جایگزین، مانند زبان اشاره یا دستگاههای ارتباطی تقویتی و جایگزین (AAC) تشویق کنید.
- فرصت هایی را برای تعاملات اجتماعی و روابط با همسالان و اعضای خانواده فراهم کنید.
- مهارتهای اجتماعی مانند شروع و حفظ مکالمات، خواندن نشانههای غیرکلامی و درک قوانین نانوشته اجتماعی را آموزش دهید.
- انتخاب ها و کنترل بر روی روال ها و فعالیت های روزانه را ارائه دهید.
- از راهبردهای آرام بخش مانند تنفس عمیق exe استفاده کنیدتشنج، تجسم، یا آرام سازی پیشرونده عضلانی.
- از تمرینهای تمرکز حواس، مانند مدیتیشن یا یوگا، برای تقویت آرامش و خودآگاهی استفاده کنید.
- فرصت هایی را برای کاوش حسی، مانند پیاده روی در طبیعت یا بازدید از پارک های حسی، فراهم کنید.
- از فناوری مانند رایانه لوحی یا برنامهها برای پشتیبانی از ارتباطات و یادگیری استفاده کنید.
- درمان با کمک حیوانات یا سایر اشکال حیوان درمانی را برای ارتقاء رفاه عاطفی ترکیب کنید.
- به دنبال گروهها و منابع حمایتی برای خانوادهها و مراقبان باشید تا حس اجتماع و تفاهم را تقویت کنید.
منابع :
- «کتاب پاسخ اختلال پردازش حسی» نوشته L. R. Kuhaneck و J. R. Watling (2018)
- «مغز اوتیستیک» نوشته جی دی الدر و ای آر دبلیو کی سولومون (2018)
- «اختلالات طیف اوتیسم: راهنمایی برای والدین، معلمان و متخصصان» نوشته A. J. P. F. Leekam و L. J. W. C. M. Steward (2017)
توجه: این منابع یک نمای کلی از اختلال طیف اوتیسم، اختلال پردازش حسی، و تحریک، و همچنین مداخلات و استراتژیهای مبتنی بر شواهد برای حمایت از افراد اوتیسم ارائه میدهند. با این حال، آنها را نباید جایگزین توصیه های حرفه ای پزشکی یا درمانی در نظر گرفت. همیشه قبل از تصمیم گیری یا تغییر در برنامه درمانی فرزندتان با یک متخصص مراقبت های بهداشتی واجد شرایط مشورت کنید.